Thursday 21 August 2008

Onsight Ranking please...

Med anldening av vad jag skrivit pa www.8a.nu sa kanns det som att jag maste fortydliga mig nagot darfor ateranvander jag det jag skrev pa 8a och THEBRUNOSHOW.

Jag skriver tydligt att redpoint ar kul och bra och by far det basta sattet att vidga horisonterna och flytta granser for vad som ar mojligt att klattra. Om detta rader det ingen tvekan. Var jag otydlig sa sorry.


Jag menar verkligen inte att onsight ar en battre form av klattring snarare en mer "sann" for av klattring. Min poang ar att ingen ar en battre klattrare an vad den kan prestera onsight.

Men min verkliga poang ar att dagen scorecard system enligt min mening skulle bli intressantare om det baserades pa onsight. Eller kanske battre det borde finnas minst tva satt att titta pa en klattrares ranking/scorecard.

1. Classic scorecard
2. Redpoint scorecard
3. Onsight scorecard

Dvs jag var ute efter att fraga Jens om det inte vore dags att vidga ranking och scorecard systemet. Personligen sa tycker jag som ni sakert kan se i mitt scorecard om att redpointa eller snarare jag ar sa dalig sa jag maste gora det for att klara hardare leder.

Kritikerna hittar ni pa:

http://thebrunoshow.blogspot.com
http://lamome-annabellee.blogspot.com